Wednesday, February 16, 2011

Sami Yusuf's Without You & My Ummah

Buying Sami Yusuf's albums was one of the stuff that I put in my wishlist ever since I listened to his songs - Mother and Asma Allah. I fell in love with these two songs.

Religious songs are the best songs ever. Sebelum ni saya jarang dengar lagu-lagu nasyid ataupun lagu-lagu yang berunsur keagamaan. Now, I'm addicted to these kind of songs. Lagu-lagu keagamaan (nasyid) ni mengingatkan saya tentang kebesaran Allah S.W.T dan tujuan kita hidup di dunia ini selaku hamba-Nya. 

Saya bukanlah seorang Muslim yang baik. Most of the time, I forgot to remember Him. I want to change that. I want to remember Him all the time. Tapi most of the time saya lupa. Godaan dunia memang kuat. 



Dalam koleksi saya sekarang, album-album nasyid sudah ada. Album-album Sami Yusuf memang best. Walaupun message yang dia sampaikan dalam lagu-lagu dia berunsur keagamaan, susunan muzik untuk kebanyakan lagu-lagu dalam album tu modern & funky. Sekali dengar macam lagu-lagu hip hop. Dua kali dengar macam lagu  techno. Walaubagaimanapun, ke-hip hop-an & ke-techno-an susunan muzik lagu-lagu tu tidaklah keterlaluan. Just nice. Pendekatan yang sangat sesuai untuk menarik perhatian anak-anak muda untuk dengar lagu-lagu nasyid.

Saya beli dua album Sami Yusuf - Without You & My Ummah. Dalam album Without You, lagu-lagu yang saya suka ialah Asma Allah (one of my favourites), Without You, Sallou, A Thousand TimesNever Never (lagu ni unik sebab ada part dalam lagu tu yang sangat laju). Dalam album My Ummah pula, lagu-lagu yang saya suka ialah Mother (one of my favourites), My Ummah, Ya Rasulullah, Make A PrayerFree (saya sangat suka susunan muzik lagu ni).  

Overall, dua album Sami Yusuf ni memang best. I give 4 stars out of 5. I'm looking forward to find more nasyid albums. Insyaallah.

P/S: I'm trying to be a good Muslim, insyaallah.



4 comments:

DanieL AdiE said...

Wah..nie yg nak cari album Sami Yusuf nie..

Qarl said...

Amin

i heard Malik Benabi or somthing like dat got great voice and good songs too

Qarl said...

definitely not MALIK BENABI

wat i;m thinking about while posting that comment huh
hhhaa
a

Leeya said...

InsyaAllah, dah ade niat baik, Allah mesti tolong..sy pun suke sami yusuf ni.. maher zain pun best gak. (:
they touch people's heart with their songs. (: